SEKSIN OSTOLLE JA MYYNNILLE TÄYSKIELTO

29.9.2015

Suomessa naisjärjestöt ovat työskennelleet yli sata vuotta prostituution kieltämiseksi. Nyt on toimeen tartuttava!

Prostituutio on tullut viime vuosina maassamme yhä näkyvämmäksi, järjestäytyneemmäksi ja vaarallisemmaksi. Aids, hiv ovat taas kasvussa. Kuppaa on alkanut esiintyä Suomessa uudestaan. Useista kehittymättömistä maista kotoisin olevat seksityöläiset ovat runsaslukuisina valloittamassa markkinoita. Tänä syksynäkin etsittiin vapaana rehottavan seksikaupan uhreja lehdistön avulla heihin kohdistuneiden ongelmien vuoksi. Nykylainsäädäntö kriminalisoi seksin oston vain parituksen ja ihmiskaupan uhreilta. Uuden paremman lain valmisteluun Suomen on syytä ottaa mallia Ruotsista, jossa seksin osto on kriminalisoitu kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä Ruotsissa suuri enemmistö on lain kannattajia alun vastustuksesta huolimatta. Meillä taas lapsemme ja   nuoremme saavat yhä vielä vääristyneen käsityksen ihmisarvosta ja seksuaalisuudesta, kun lainsäätäjämme ovat vuosikymmenten aikana jättäneet yhteiskuntamoraalin vaatimat lait hyväksymättä.

Viime hallituksen oikeusministeri Anna-Maja Henriksson käynnisti selvityksen seksin ostoa koskevan lain muuttamista varten. Tätä työtä on jatkettava.

Savo-Karjalan Kokoomusnaiset vaativat, että seksin oston ja myynnin täyskiellon toteuttamiseksi ryhdytään kaikkiin toimenpiteisiin, jotta yhteiskunnassamme kunnioitettaisiin ihmisoikeuksia.