SOVITTELEMALLA JA SOPIMALLA TYÖPAIKOILLA SUOMI NOUSUUN

SOVITTELEMALLA JA SOPIMALLA TYÖPAIKOLLA SUOMI NOUSUUN

Mielipidekirjoitus 15.1.2016

Paikallisen sopimisen saattaminen voimaan lainsäädäntöteitse on Suomen suurin haaste ja mahdollisuus. Nyt on tehtävä valinta hallitsemattoman  joukkotyöttömyyden nousun ja Suomen kilpailukyvyn parantamisen  välillä. Työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen neuvotteluihin toivomme paljon luottamusta ja siltojen rakentamista, jotta saamme ripeästi  hallitun muutoksen taloutemme nousuun.

Uljas sankariteko olisi, jos nyt sapelien kalistelun sijaan taattaisiin edellisten sukupolvien työllä ja vaivalla ansaitsema hyvä: omalla työllä toimeentulo, korkea koulutustasomme, mahdollisuudet yrittämiseen ja tarpeellinen sosiaaliturva. Jos sopiminen ei edisty, kaikki edellä mainittu  on taakse jäänyttä elämää ja vaihtoehtona on taloutemme syöksyminen  syvemmälle velkakierteeseen. Ponnistelut yhteisen päämäärän saavuttamiseksi vaatii luottamusta toiseen osapuoleen. Luottamuspääoman tasolla voidaan arvioida valtioiden hyvinvointia. Ihmettelemme, jos tätä ei nyky-Suomessa paikallisen  sopimisen  neuvotteluissa löydy. Osaamispääoman käytössä olemme maailman johtavia valtioita. Varmaankin neuvottelijamme osaavat asiansa ja tuloksena on yhteinen hyvä.

Muutos alkaa tästä: Yrityksissä työnantajat ja työntekijät sopivat  yhdessä todellisuuteen perustuvissa neuvotteluissa paikallisesti parhaan mahdollisen neuvottelutuloksen kumpaakin osapuolta hyödyttäen.

Voimia sillanrakentajille

Marjaleena Ilmakangas