YHDESSÄ UUDISTAMAAN PERHEVAPAAJÄRJESTELMÄÄ

Marjaleena Ilmakangas

YHDESSÄ UUDISTAMAAN PERHEVAPAAJÄRJESTELMÄÄ

SAK:n malli hyvä pohja

Kokoomuksen Naisten Liiton liittokokoukseen Tampereelle kokoontuneet kokoomusnaiset  kuuntelivat kiinnostuneina SAK: n mallia perhevapaista.

Tampere oli sopiva paikka tuoda meille tiedoksi tämä perhevapaamalli. Tampereen tehtaissa työskenteli vuosisadan vaihteessa suurten perheiden äitejä. Ensimmäinen neljän viikon äitiysloma myönnettiin vuonna 1917. Tampereella tämä uudistus oli enemmän kuin tarpeen työn raskaan raatajille.

Yli vuosisadan ovat naisasialiikkeet ponnistelleet  naisten aseman parantamiseksi. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhliin sopii hyvin lahjana naisillemme perhevapaajärjestelmän uudistus.

Kun uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan tyttöjen koulumenestys on poikia parempi ja heidän edustuksensa monilla korkean asteen koulutusaloilla alkaa olla enemmistönä, on hyvä muistaa, että 1900-luvun  alussa saatettiin rajoittaa naisopiskelijoiden opiskelua joissakin tiedekunnissa. Yliopistoissa työskenteleville omaa uraa suunnitteleville naisille avautuivat yliopistovirat vasta  vuonna 1916. Tohtoriksi väitteli naisia  vuosina 1930 – 1940 vain 7, 5 %.  Monet rakenteelliset seikat yhteiskunnassamme ovat vieläkin esteenä naisten korkeammalle työllisyysasteelle ja naisten urakehitykselle.

Pidämme alkaville perhevapaauudistuskeskusteluille  hyvänä SAK:n mallissa seuraavia seikkoja

1. Siinä otetaan erilaiset elämäntilanteet huomioon. Isovanhemmatkin voisivat hyötyä tukipäivistä.
  2. Malli lisää joustoja perhevapaisiin. Perhevapaita voi pitää perheelle sopivimpina aikoina.
  3. Malli ei lisää työnantajan velvollisuuksia.
  4. Nuorten naisten työllisyysaste voisi nousta jopa 1,5 %
  5. Malli ei lisää kustannuksia veronmaksajille.

Savo-Karjalan Kokoomusnaiset jää odottamaan perhevapaalakiuudistusta Suomen eduskunnan arvokkaana lahjana Suomen naisille.

Marjaleena Ilmakangas

Kokoomuksen Naisten Liittohallituksen jäsen